Denken over fitness

Voor velen onder ons wordt het leven alsmaar meer een zittend leven.
Er wordt ons vaak gezegd dat, om hart en bloedvaten in een goede conditie te houden,
we meer moeten bewegen.

Voor de meesten onder ons, jong en oud, is dit zeker waar.
Tenzij u iemand bent die reeds regelmatig sport doet,
stelt zich de vraag:
welk soort lichaamsbeweging zou u bevallen?

Denk eens terug aan de laatste keer dat u een echte fysieke inspanning deed…
Wat deed u?
Een wandeling in het bos?
Een beetje tuinieren?
Rennen om de bus te halen?
Meubelen verplaatsen?
Dansen?
Sporten met vrienden?

VOND U HET LEUK?

Hoe voelde het op dat ogenblik aan?

  • U had meer kunnen doen?
  • U was moe, maar u voelde dat u er snel terug in zou komen?
  • U merkte dat u niet meer zo jong was als u dacht?
  • U was blij dat u dat niet elke dag hoefde te doen?
  • U wou dat u wat gewicht kon kwijtraken?

Hoe voelde het de volgende dag aan?

  • Nogal tevreden over uzelf?
  • Een beetje stijf maar niet ontmoedigd?
  • Of kreeg u een stijve nek?
  • of verrekte u knie of enkel?
  • of kreeg u rugpijn?

Uw reacties hierop moeten ernstig genomen worden bij de keuze van het type lichaamsbeweging. Laat u niet aanpraten om meer te proberen dan waarvoor u zich fit voelt.

Het belangrijkste is iets te kiezen dat u LEUK vindt, waar u van GENIET,
en dat u geleidelijk aan meer kunt doen, als u dat verkiest.

En ik bedoel LEUK OP ZICHZELF – niet louter dat u ervan geniet omdat u denkt dat het u goed zal doen!
En alstublieft, stort u NIET overhaast in oefeningen voor deze of gene spier – wat dan met de andere spieren die verondersteld worden er mee samen te werken op een harmonische wijze?

Er is een andere kant aan beweging, die zelden vermeld wordt.
Het wordt niet vaak genoeg gezegd dat "fitness" verschillende aspecten heeft,
die samen het geheel van uw gezondheid vormen.

Enkele aspecten van fitness

Cardiovasculaire fitness heeft te maken met het hart en de bloedvaten.
Het bewegingssysteem verwijst naar beenderen, gewrichten, spieren, kraakbeen, ligamenten, etc. die ons toelaten te bewegen zoals we dat wensen.
Het zenuwstelsel omvat de hersenen, de zintuigen,
en het wonderbaarlijk netwerk van zenuwen doorheen het ganse lichaam.
Het rapporteert over de omstandigheden – interne en externe – en het vervoert de boodschappen over wat we willen dat onze spieren doen, en wat we willen dat ze niet doen.

Welke vorm van lichaamsbeweging of oefeningen u ook verkiest te doen, het is belangrijk eraan te denken dat
ELK DEEL VAN U VERBONDEN IS MET ELK ANDER DEEL.
U bent een wonderbaarlijke, complexe EENHEID,
met de mogelijkheid tot het doen van allerlei zaken.
MAAR
veronderstel dat u een deel van uw bewegingssysteem beschadigt,
dan zullen andere delen daar vroeg of laat ook onder lijden.
En op lange termijn zal ook het cardiovasculair systeem eronder lijden, want u
kunt het niet meer de oefening geven die het gewend is.
En uw zenuwstelsel zal u wellicht laten weten dat u zich niet al te goed voelt.
Het hangt allemaal samen, want het is allemaal UZELF.

Hoe kunt u er voor zorgen dat terwijl u iets goed doet voor ÚÚn deel van uzelf,
u een ander deel niet verwaarloost of pijn doet?
Of het nu over "oefeningen" of over het dagelijkse leven gaat,
elke beweging kan een beetje "goede oefening" zijn,
of kan u een beetje schade toebrengen,
afhankelijk van hoe u uzelf co÷rdineert om elke beweging uit te voeren.
Het effect is cumulatief.
Natuurlijk kunt nu niet, elke keer u beweegt, aan iemand gaan vragen of u het nu op de juiste manier doet!
Maar er zijn richtlijnen, en u kunt ze leren als u dat wenst.
Dat is de bestaansreden van het Alexandertechniek Centrum.

Als uw lichaam alles wat u het vraagt vlot en gemakkelijk doet,
dan kan u van start gaan en een beetje meer van uzelf vragen,
en uw hele systeem zal er u wellicht dankbaar voor zijn.
Maar als dat niet het geval is,
kunnen sommige vormen van lichaamsbeweging de problemen verergeren – wees dus gewaarschuwd!
Denk aan uw auto – als die niet in perfecte staat is, zal hij u wellicht nog wel tot in het winkelcentrum brengen.
Maar gaat u met die auto op vakantie in de Alpen?
Uw eigen bewegingssysteem is zelfs nog veel complexer, en nog veel waardevoller.
Voor u er grotere eisen aan stelt,
weet u hoe u moet nagaan of het goed werkt?

Er werd u verteld uw dokter te consulteren voor u begint met een trainingsprogramma.
Heel juist: hij kan u onderzoeken en u adviseren, zodat u uw hart niet overbelast.
Maar de beslissing over hoe u beweegt kan aan niemand gedelegeerd worden.
We zijn allen verantwoordelijk voor hoe we zelf bewegen!

We zouden meer aandacht moeten besteden aan de kwaliteit van onze bewegingen,
niet alleen aan de kwantiteit.
Voor we bewegen, zouden we onszelf moeten voorbereiden voor beweging,
door onszelf de tijd te geven om volgende vragen te antwoorden:
Ben ik in evenwicht? (Indien niet, dan span ik me ergens op, want ik wil niet vallen.)
Ben ik vrij om te bewegen? (Met de rem op rijden is voor mij even slecht als voor mijn auto.)
Welke delen van mezelf wil ik bewegen, en waar naartoe? (Ik zou beter weten waar ik naartoe ga.)

Hoeveel weet u over de gehele persoon, de eenheid die UZELF bent?

Hier zijn een paar vragen die u uzelf kunt stellen:
Kan ik precies aanwijzen waar mijn heupgewrichten zijn? (Niet veel mensen kunnen dit!)
Welk type beweging kan ik daar doen?

Waar is het gewricht tussen mijn hoofd en mijn hals? (Nog minder mensen kunnen dit aanwijzen.)
Welke bewegingen zijn hier mogelijk?

Hoe be´nvloedt mijn hoofd-hals gewricht mijn heupgewricht?
Hoe be´nvloeden ze beide mijn knieŰn en enkels?
Hoe be´nvloedt dit alles mijn evenwicht?
Wat is hun effect op mijn ademhaling?

U zou kunnen denken dat we over deze zaken moesten geleerd hebben tijdens onze schooljaren.
Ik ben het met u eens – het zou een heleboel problemen voorkomen hebben.
Ik heb het niet op school geleerd, u wel? Of uw vrienden? Of uw kinderen?

Denkt u niet dat u het recht hebt om iets meer te weten over hoe u voor uzelf kunt zorgen tijdens het bewegen?

Hiermee mensen helpen is precies wat wij doen. We hebben allen tenminste drie jaar opleiding hiertoe gehad.

Waarom ons niet contacteren om er meer over te weten?

Zie ook Denken en Bewegen, Hoofdstuk 31.

ę Elizabeth Langford, 2002